Jaki obiektyw wybrać ? Jaki na początek?

Jaki obiektyw na wesele? 

Jaki obiektyw wybrać na początek? Pytanie to jest bardzo ogólne, rzekłbym, że nazbyt ogólne. Obiektyw to wydatek kilkuset złotych, a czasami nawet kilkunastu tysięcy złotych. W tym artykule skupiam się jednak na tym, aby pomóc tym, którzy swoją przygodę dopiero rozpoczynają, a nie chcieliby wydać majątku.

krótką ogniskową (typ szerokokątny) – obejmują obiektywy z ogniskową do 50 mm

  • do pomieszczeń, krajobrazów, pokazania szerszej perspektywy
  • nie polecam do zdjęć ludzi z bliska ponieważ sferyczność obiektywu jego zaokrąglenie powoduje zniekształcenie co możemy zaobserować kiedy robimy sobie zdjęcie telefonem – niektórzy to lubią bo można tak ustawić obiektyw względem nas, że w sekundę tracimy 20kg:)
  • na plus do filmowania ponieważ łatwiej jest zrobić nim nie poruszone zdjęcie niż np w przypadku tych z większym przybliżeniem to możecie zaobserować już w smartfonie kiedy robicie przybliżenie – choć technologia co raz lepiej sobie z tym radzi
  • takie obiektywy raczej nie należą do pionierów w temacie bokeh. choć oczywiście jeśli robimy zdjęcie z bliska to zawsze jakieś bokeh z tego wyjdzie

standardową ogniskową – są to obiektywy, takie jak chociażby Nikon AF-S 50 mm f/1.8G, z ogniskową w zakresie od 50 do 60 mm. Ich kąt widzenia jest najbardziej zbliżony do tego, jakie ma ludzkie oko.

długą ogniskową (typ teleobiektyw) – obejmują zakres od 85 mm wzwyż.

  • dobre do wyeksponowania konkretnych rzeczy na zdjęciu a rozmycia tła
  • najlepsze do sportu co sami widzimy na meczach
  • świetne do zdjęć zwierząt w przyrodzie gdzie przecież nasza obecność raczej płoszy 

Zmiennoogniskowe – tzw. zoomy, które pozwalają nam przybliżać i oddalać.

Jaki obiektyw na początek ?A może m42 przez przejściówki?

Obiektywy może również podzielić na te z auto focusem i te ostrzeniem manualnym. Sam do dziś korzystam z jednego manualnego obiektywu zenitar 16mm z przejściówką do canona. Wykorzystuje go od lat do zdjęć wnętrz i korzystając z możliwości zastosowania korekty obrazu w programie lightroom, jestem w stanie osiągnąć nim zdjęcia, które swoją jakością nie wiele różnią się od obiektywów wartości rzędu kilku tysięcy złotych. Taki obiektyw kosztował mnie 600zł i ciągle pracuje. Z uwagi na fakt iż jest to rybie oko nie przeszkadza mi w nim zupełnie brak af, ponieważ do wykonania zdjęć wnętrz czy architektury jest to dla mnie zbędne.

Dlaczego są takie różnice w cenach? 

Na cenę obiektywu ma wpływ wiele czynników:

  • jasność obiektywu czyli przysłonę obiektywu wyrażoną oznakowaniem F na obiektywie. 
  • szybkość systemu AF
  • ostrość przy pełnym otwarciu
  • budowa
  • nowe technologie
  • marka? być może. Wydaje mi się, że leica leci trochę na marce, aczkolwiek nie mam pewności ponieważ nie miałem okazji osobiście korzystać. Jednak widziałem mnóstwo testów i szczerze są to tak nie wielkie różnice, że ja osobiście nie widzę większego sensu, żeby tyle za to płacić. Natomiast jeśli masz dużo pieniędzy to dlaczego nie? 

Przykładowo:

Jasność obiektywu

jeśli porównamy ceny obiektywów o identycznych ogniskowych tj. Canon 35mm F1.4 vs Canon 35mm F1.8  pierwszą rzeczą na którą zwrócimy uwagę, to właśnie cena. Wartości przysłony bardzo zbliżone do siebie, a jednak cena zupełnie inna – dlaczego? Otóż właśnie ta „jasność” kosztuję. W tej pozornie niewielkiej różnicy mieści się tak naprawdę sporo. Otóż przekłada się to również na ostrość od tzw. pełnej dziury. Obiektywy z pułki premium (te z czerwonym paskiem) tj. Canon 35mm F1.4 L ostrza już naprawdę świetnie od wartości F1.4 natomiast w przypadku Canona 35mm F1.8, akceptowalna ostrość może czasami pojawiać się dopiero przy wartości F2.2 a co za tym idzie nasz aparat musi obniżyć prędkość migawki, co z kolej przekłada się na zwiększenie ryzyka zrobienia poruszonego zdjęcia. Oczywiście możemy ratować się zwiększeniem wartości ISO, ale to nie zawsze wystarcza, a nawet jeśli to „zyskujemy” szum/ziarnistość na zdjęciu.

Jednym przeszkadza to bardzo innym mniej. Jak wiadomo w nowych aparatach nawet spore zwiększenie wartości ISO nie powoduję drastycznych spadków jakości zdjęć, więc decydują się na zakup tańszych obiektywów.

Szybkość Auto Focus-a

W tym przypadku bywa podobnie. Nowe aparaty są w stanie czasami więcej wycisnąć nawet ze starszych obiektywów, jednak raczej nie będą to na tyle spektakularne osiągi, jak w przypadku obiektywów z klasy premium. Jak istotny jest auto focus? Jako, że zarabiamy na fotografii, to jest on kluczowy. Dawniej na sesjach plenerowych korzystałem z obiektywów manualnych, jednak tam pozwala na to warunki. Prędkość AF to mieć albo nie mieć na zdjęciu momentów takich jak wzruszenie rodziców przy błogosławieństwie dzieci, biegających dzieci czy tańców na parkiecie. Wolniejszy system AF czasami praktycznie wyklucza wykonanie zdjęć przy dynamicznie zmieniających się sytuacjach.

Budowa

Szczerze mówiąc nie zwracam na to uwagi, ponieważ jeśli decyduję się na zakup obiektywu z klasy premium, który oferuje mi super ostrość, jasność i szybki AF, to raczej z automatu jest on zbudowany lepiej od tych budżetowych.

jaki obiektyw wybrać na początek

WAŻNE jaką masz matryce APS-C czy Pełna Klatka mnożnik

Z obiektywami wiąże się jeszcze jedno zagadnienie, a mianowicie „crop factor” lub mnożnik ogniskowych. Matryca APS-C ma mnożnik wynoszący najczęściej x1,5 (x1,6 w Canonie). To oznacza, że obiektywy dają na niej taki kąt widzenia, jakby miały ogniskową większą o 1,5x.

Najlepiej zilustrować to na przykładzie. Standardowym obiektywem dla pełnej klatki jest 50 mm, ale jeśli podłączymy do aparatu APS-C obiektyw 50 mm, uzyskamy węższy kąt widzenia. Aby uzyskać kąt widzenia jak z pełnej klatki, trzeba podłączyć do aparatu APS-C obiektyw z ogniskową 35 mm, ponieważ daje on ekwiwalent dokładnie 52,5 mm (35*1,5 = 52,5).

ROZMYCIE/BOKEH to też odległość od obiektu ODLEGŁOŚĆ OD OBIEKTU a ostrość – z bliska oczy ostre nos rozmyty im dalej od obiektu tym większa część obiektu w zakresie ostrości

zróbcie sobie test

OBIEKTYW ze stabilizacją – Dzięki stabilizacji możemy przy ujęciach statycznych obniżyć prędkość migawki kilkukrotnie niżej niż w przypadku obiektywach bez stabilizacji

(SONY 35mm 1.8) Minimalna odległość ogniskowania 0,22 m i maksymalne powiększenie 0,24x sprawiają, że ten obiektyw jest bardzo dobry do fotografowania z małych odległości.

WAGA – na wagę i  gabaryty obiektywu wpływa jego jasność i ogniskowa – obiektywny szerokokątne są raczej mniejsze i lżejsze, natomiast teleobiektywy bywają tak ciężkie, że aby z nich korzystać potrzebny jest dodatkowy statyw, który udźwignie tego kolosa.

Polecam kalibracje – uratowałem tak zakup taniego obiektywu z OLX

NIE oszczędzaj jeśli bierzesz pieniądze za usługi fotograficzne

Możesz w ten sposób zrobić krzywdę sobie i klientowi, który Cię nie pokocha za takie efekty kiedy ostrość raz będzie a raz jej nie będzie

Jaki obiektyw wybrać na początek?

35mm to zdecydowanie najbardziej uniwersalna ogniskowa wg mnie. Dlatego polecam zakup obiektywu właśnie o takiej ogniskowej. Mógłbym polecić wykorzystanie kitowego na maxa, ale nie polecam bo w sumie to fotografia wciągnęła mnie najbardziej od kiedy stałem się posiadaczem pierwszego stałoogniskowego obiektywu marki Canon model 50mm f1.8. Kosztował on wtedy ok 350zł, jeśli dobrze pamiętam i teraz chyba jest podobnie. Jednak to właśnie on sprawił, że zaczarował mnie świat głębi obrazu poprzez przyzwoite bokeh. Był tani więc jego system AF był dość mizerny, a budowa taka, że jakby mi spadł na chodnik to prawdopodobnie rozsypałby się w mak, ale odpowiadając na pytanie Jaki obiektyw wybrać na początek? To właśnie taki tani, który da mi „poczuć” czym jest głębia w fotografii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *